Kiropraktiikka

Maailman terveysjärjestö WHO määrittelee kiropraktiikan terveydenhuollon ammatiksi, joka diagnosoi, hoitaa ja ennaltaehkäisee lähinnä tuki- ja liikuntaelinsairauksia ja -vaivoja.

Kiropraktiikka tarkoittaa suoraan käännettynä käsillä hoitamista eli manuaalista terapiaa. Kiropraktikot ovat nimensä mukaisesti erikoistuneet tuki- ja liikuntaelinsairauksien manuaaliseen terapiaan ja konservatiiviseen (ilman lääkkeitä ja leikkauksia tapahtuvaan) hoitoon ja ennaltaehkäisyyn.

Suomessa toimivilla kiropraktikoilla on nimikesuoja, jota valvoo sosiaali- ja terveydenhuollon valvontavirasto Valvira. Nimikkeen käyttö edellyttää ammatinharjoittajalta kansainvälisesti hyväksytyn yliopisto-opinto-ohjelman suorittamista. Koulutusta ei järjestetä Suomessa. (Lääkärikirja, Duodecim 2017)

Kiropraktikon koulutus

Yliopistokoulutus on kansainvälisesti tarkoin säädelty, ja sen voi suorittaa ympäri maailmaa. Suomessa toimivat kiropraktikot ovat valmistuneet Euroopasta, Yhdysvalloista tai Australiasta. Euroopassa 5–6 vuotta kestävän maisteritasoisen yliopistotutkinnon voi suorittaa Sveitsissä, Ranskassa, Isossa-Britanniassa, Espanjassa, Turkissa ja Tanskassa. (Lääkärikirja, Duodecim 2017)

Mitä vastaanotolla tapahtuu?

Ensimmäiseen vastaanottokäyntiin kuuluu huolellinen haastattelu ja terveydentilan tutkimus. Terveydentilan kartoitusta seuraa hoito, kotiohjeet ja tarvittaessa terveydentilan seuranta. Kiropraktiikan yleisin hoitotapa on käsin niveleen annettava pieni impulssi, joka erottaa nivelen pintoja hetkeksi vapauttaen näin lukkiutuneen nivelen. Ennaltaehkäise oireita, kiropraktiikan tavoitteena on aina ensisijaisesti selvittää kivun aiheuttajat sekä ehkäistä oireita ennalta. Tärkeintä on aloittaa hoito ajoissa. Näin kipu tai muu ongelmatilanne ei lamauta koko kehon toimintakykyä, eikä elimistön häiriötilanne pääse aiheuttamaan lisää vahinkoa muualle elimistöön (Suomen Kiropraktikkoliitto).

Kiropraktikko voi auttaa sinua muunmuassa seuraavanlaisissa vaivoissa:

• alaselkäkipu
  • niskakipu
  • päänsäryt
  • migreenit
  • hartiaseudun kivut
  • välilevynvauriot sekä iskias ongelmat
  • nivus sekä lantionseudun ongelmat
  • urheiluvammat
  • tasapainohäiriöt, vertigo- sekä huimaus tyyppiset oireet (esim BPPV)
  • rintarangankiputilat
  • muut ala- ja yläraajojen ongelmat (puutumiset, tenniskyynärpää, golf kyynärpää, polvikipu sekä muut rasitusvammat ja jännetupintulehdukset)